Op weg naar je toekomst (13+)! Want inzet verdient ondersteuning!

De zorgboerderij biedt verschillende (educatieve) projecten aan. In oktober 2019 is het project ‘Op weg naar je toekomst’ gestart. Tijdens dit project worden jongeren uitgedaagd om op zoek te gaan naar een passend perspectief. Zij worden daarbij ondersteund door de leerkracht, gedragswetenschappers en onderwijscoaches.

Soms lopen jongeren vast op school, of kunnen ze wat extra ondersteuning gebruiken in hun vrije tijd. Als de jongeren op Zorgboerderij Swaenensteyn komen hebben ze vaak al een lange weg afgelegd. De afgelegde route leert je echter niet altijd welke kant je zelf op kan én wil gaan. Het op een ontspannen manier kijken naar de toekomst is iets waar veel jongeren vaak al een tijd niet meer aan toe zijn gekomen. Er achter komen wat je leuk vindt, waar je kwaliteiten liggen en hoe je daar gebruik van kan maken in werk of opleiding zijn onderwerpen waar we ons tijdens ‘Op weg naar je toekomst’ mee bezig houden.

Iedereen vindt iets anders leuk. Dat ontdekken kan alleen door veel verschillende dingen te doen. Er worden tijdens dit project 8 pijlers aangeboden waaraan de jongeren mee kunnen doen.

  1. Dier / dierverzorging: Hier leren de jongeren van alles over dieren en hun behoeftes.
    Voorbeeld: Er wordt een bezoek gebracht aan de egelopvang of een voertafel voor de kippen gemaakt..
  1. Zelfstandigheid: Hier ontdekken de jongeren wat ze kunnen doen om nog meer dingen zelf te mogen beslissen.
    Voorbeeld: Het uitzoeken van een droomhuis(wonen), financiën of koken (zelfredzaamheid).
  1. Educatie: Hier wordt gesproken over belangrijke gebeurtenissen en wetenswaardige dingen.
    Voorbeeld: Het maken van een kaart voor eenzame ouderen tijdens kerst of de WO II.
  1. Werkplaats: Dit is een plek waar de jongeren kunnen leren werken met materialen en machines.
    Voorbeeld: Het lassen van een eigen kapstok of het zorgen dat de motor van de scooter weer start.
  1. Creatief: Hier is de ruimte om teken en knutselvaardigheden te ontdekken.
    Voorbeeld: Met de groep een eigen een paint-by-number schilderij maken.
  1. Psycho-educatie: Hier wordt geleerd over hoe een mens werkt en hoe een jongere in elkaar zit.
    Voorbeeld: Hier worden vaardigheden aangeleerd hoe een jongere iemand kan overtuigen of leren zij wat ze voor kwaliteiten hebben.
  1. Stagebegeleiding: Hier kijken de jongeren naar een plek om werkervaring op te doen.
    Voorbeeld: ‘Hoe kan ik op een binnenvaartschip werken en wanneer kan ik starten?’
  1. Sociaal: Hier is aandacht voor het contact met anderen.
    Voorbeeld: samen gamen, een bordspel spelen, voetballen of gezellig praten.

Door de jongere verschillende activiteiten aan te bieden, leert de jongere steeds meer waar zijn/haar interesses liggen. Door het afwisselende programma worden ze daarnaast uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen en hun omgeving beter te begrijpen. Als de jongere weggaat, is het doel dat hij/zij niet alleen weet wat zijn kwaliteiten zijn maar ook een portfolio kan laten zien met projecten die dit bevestigen.